‘ќ“ќћјЌ≤я: ¬»Ѕ≤– ‘ќ“ќ јћ≈–»
ћаксим ƒавиденко
” фотосправ≥, ¤к
≥ в будь-¤к≥й ≥нш≥й справ≥, ¤к≥сть к≥нцевого продукту Ц фотограф≥њ (правильн≥ше
Ц Ђфотокарткиї, а ще правильн≥ше Ц Ђсв≥тлиниї) Ц залежить в≥д ¤кост≥ виконанн¤
пром≥жних процес≥в. ”с≥х разом ≥ кожного окремо.
1. ѕотр≥бно мати гарну фотокамеру. √арну дл¤ ¬ашого фотопроцеса.
2. ѕотр≥бна гарна пл≥вка, що не з≥псована в процес≥ збереженн¤ ≥ перевезенн¤.
3. ¬≥дзн¤ту пл≥вку необх≥дно ¤к≥сно про¤вити.
4. « про¤вленоњ пл≥вки потр≥бно добре надрукувати св≥тлини.
ћи розгл¤немо три питанн¤ (в цьому випуску Ц пункт є1 та частково пункт є2):
1) виб≥р фотоапарата;
2) виб≥р пл≥вки;
3) взаЇмов≥дносини з про¤вочними м≥н≥-лабами.
¬»ƒ» ‘ќ“ќ јћ≈–
ƒл¤ кожного виду фотозавдань служить св≥й певний вид фотокамер.
якщо ми збираЇмось друкувати на м≥н≥-лаб≥ в≥дбитки 10x15, то, швидше за все,
нам найкраще купити компактну камеру.
“ак≥ фотокамери прост≥ в робот≥ Ц наводь ≥ зн≥май (або ж стр≥л¤й) Ц (Point &
Shoot Ц P&S). «а простоту використанн¤ ≥ зовн≥шн≥й вигл¤д вони називаютьс¤
в народ≥ Ђмильниц¤миї.
ƒл¤ вс≥х камер цього класу характерн≥ дв≥ реч≥:
1) вони досить компактн≥;
2) вони дозвол¤ють одержувати зн≥мки в автоматичному режим≥.
ƒосить включити камеру, навести на об'Їкт ≥ натиснути кнопку спуску.
√арна P&S камера може коштувати в≥д 30 до 350 у.о.
Ѕ≥льш дорогу Ђмильницюї купувати не маЇ сенсу. «а 300 у.о. можна купити дзеркальну
камеру з автофокусуванн¤м ≥ зум-об'Їктивом (наприклад, Pentax MZ-50 або Canon
EOS 3000). “ак≥ камери дозвол¤ють зн≥мати в ц≥лком автоматичному режим≥, але
також дають можлив≥сть зм≥нювати об'Їктиви ≥ при бажанн≥ мати ручний контроль
за вс≥м процесом зйомки.
≤снують камери, що займають пром≥жне положенн¤ м≥ж P&S ≥ дзеркальними. Ќаприклад,
Olympus IS-200.
≤снують також камери дешевше 40 у.о. јле при робот≥ з такими камерами н≥хто
не зможе поручитис¤ за ¤к≥сть фотозн≥мк≥в.
‘отокамери насамперед в≥др≥зн¤ютьс¤ ун≥версальн≥стю використанн¤ ≥ ¤к≥стю зн≥мка.
як правило, будь-¤ка камера шановного виробника в д≥апазон≥ ц≥н 30-350 у.о.
добре впораЇтьс¤ з≥ зйомкою при розс≥¤ному денному св≥тл≥, ¤кщо в кадр≥ Ц людина
на в≥дстан≥ 1,5-2 метра на тл≥ л≥су або будинку.
якщо ми будемо зн≥мати велик≥ плани, або з≥ спалахом у прим≥щенн≥, або ж предмети
на тл≥ неба Ц у цьому випадку не кожна камера дасть гарний результат.
Ќа ун≥версальн≥сть камери б≥льше усього впливаЇ тип об'Їктива, що використовуЇтьс¤.
™ три типи об'Їктив≥в, причому перш≥ два з них найб≥льше поширен≥.
“»ѕ» ќЅТ™ “»¬≤¬
1. ќб'Їктиви з пост≥йною фокусною в≥дстанню. як правило, це ширококутн≥ об'Їктиви
(фокусна в≥дстань 28-35 мм). “ак≥ об'Їктиви добре в≥дтворюють б≥льш≥сть сюжет≥в
≥з загальними планами.
2. ќб'Їктиви з перем≥нною фокусною в≥дстанню. ‘окусна в≥дстань зм≥нюЇтьс¤ безупинно,
наприклад, в≥д 28 мм до 70 мм, завд¤ки чому ми маЇмо велику гнучк≥сть при компонуванн≥
кадру ≥ можемо пор¤д ≥з загальним планом зн¤ти ≥ великий план.
3. ќб'Їктиви, що мають дв≥ ф≥ксован≥ фокусних в≥дстан≥. Canon Prima BF Twin
маЇ об'Їктив, що дозвол¤Ї встановити два значенн¤ фокусноњ в≥дстан≥ Ц 38 мм
≥ 80 мм. “аке р≥шенн¤ досить ун≥версальне, ≥ так≥ об'Їктиви значно дешевше,
н≥ж об'Їктиви з перем≥нною фокусною в≥дстанню.
Ќа ¤к≥сть зн≥мка сильно впливаЇ ¤к≥сть оптики, а також на¤вн≥сть ≥ ¤к≥сть автофокусуванн¤
≥ точн≥сть встановленн¤ експозиц≥њ.
як≥сть оптики залежить в≥д типу об'Їктива. ѕрактика показуЇ, що зробити гарний
об'Їктив ≥з ф≥ксованою фокусною в≥дстанню набагато прост≥ше (а значить ≥ дешевше),
н≥ж гарний об'Їктив ≥з перем≥нною фокусною в≥дстанню. “ому найкращ≥ камери з
пост≥йною фокусною в≥дстанню (Yashica T5 або Olympus MJU II) майже н≥коли не
коштують дорожче 150 у.о. ÷≥ камери дають таку гарну ¤к≥сть зображенн¤, що њх
використовують нав≥ть профес≥йн≥ фотографи. ¬они говор¤ть, що це гарн≥ Ђнотатникиї
фотографа.
‘ќ ”—”¬јЌЌя
” найпрост≥ших P&S камерах в≥дсутн¤ функц≥¤ автофокусуванн¤. ” цьому випадку
ми задаЇмо дистанц≥ю зйомки, ≥ за рахунок Ђглибини р≥зкост≥ї одержуЇмо прийн¤тний
результат.
Ќа б≥льш високому р≥вн≥ сто¤ть камери, що сам≥ вм≥ють визначати, близько або
далеко знаходитьс¤ об'Їкт. Ђѕросунут≥ї камери мають складний багатокроковий
автофокус.
јвтоматичне фокусуванн¤ Ц це дуже зручно, але воно не завжди коректно спрацьовуЇ.
якщо ми хочемо досить часто зн≥мати сюжети з≥ складними св≥тловими умовами (людина
в темному од¤з≥ на тл≥ неба), то нам бажано мати камеру, що даЇ можлив≥сть хоч
¤когось ручного втручанн¤ в процес зйомки. Ќасамперед це на¤вн≥сть точкового
вим≥ру або можлив≥сть внести поправку при вим≥р≥ експозиц≥њ.
“ут ми визначаЇмо дек≥лька груп камер.
1. амери без автофокуса або з найпрост≥шим автофокусом, що мають об'Їктив ≥з
пост≥йною фокусною в≥дстанню. ÷≥на в≥д 30-40 до 90-100 у.о.
2. амери з об'Їктивом ≥з пост≥йною фокусною в≥дстанню, що забезпечують високу
¤к≥сть зображенн¤. ÷≥на в≥д 90 до 150 у.о.
3. амери, що мають об'Їктиви з двома фокусними в≥дстан¤ми. ÷≥на 70-120 у.о.
5. амери з об'Їктивом ≥з перем≥нною фокусною в≥дстанню:
а) 35 (38) мм Ц 70 (80) мм. ÷≥на 100-150 у.о.
б) 28 мм Ц 70 мм або 35 (38) мм Ц 130 (140). ÷≥на 200-300 у.о.
≈ —ѕќ«»÷≤я ≤ я ≤—“№
“очн≥сть встановленн¤ експозиц≥њ (точн≥сть вим≥ру осв≥тленн¤) впливаЇ на ¤к≥сть
одержуваного зображенн¤. якщо зображенн¤ зн¤те ≥з сильним перетриманн¤м або
недотриманн¤м, то на в≥дбитку буде неприродна передача кольору, ≥ швидше за
все, зображенн¤ буде зернистим. Ќа ¤к≥сть в≥дбитка впливають ус≥ ц≥ параметри,
тому б≥льш≥сть вироб≥в в≥домих ф≥рм маЇ збалансовану ¤к≥сть ус≥х частин, тобто
камера певного класу дають близьк≥ результати.
ѕ'я“№ яѕќЌ—№ »’ »“≤¬
«авжди вид≥л¤ють велику ¤понську Ђп'¤т≥ркуї Ц Canon, Minolta, Nikon, Olympus,
Pentax. ÷≥ кити контролюють б≥льшу частину ринку фототехн≥ки ≥ пропонують самий
великий асортимент камер, у тому числ≥ ≥ компактних. ƒо цих кит≥в примикають
так≥ акули фотоб≥знеса, ¤к Konica, Yashica (торгова марка ф≥рми Kyocera) ≥ Ricoh.
ѕродукц≥¤ вс≥х цих ф≥рм дуже гарна, тому при куп≥вл≥ дл¤ нас головне Ц правильно
вибрати тип камери. ћарка Ц справа смаку. √оловне в камер≥ Ц те, ¤кий використовуЇтьс¤
об'Їктив, наск≥льки точно ≥ швидко працюЇ автофокус, наск≥льки точно зд≥йснюЇтьс¤
експовим≥рюванн¤ ≥ ¤к≥ можливост≥ з ручного втручанн¤ у встановленн¤ експозиц≥њ
даютьс¤.
ƒ«≈– јЋ№Ќ≤ ‘ќ“ќ јћ≈–»
ƒзеркальн≥ камери мають дек≥лька серйозних переваг.
√оловна перевага Ц це можлив≥сть зм≥ни оптики ≥ використанн¤ додаткових аксесуар≥в.
якщо ми купили дзеркальну камеру з одним об'Їктивом ≥ в ¤к≥йсь момент в≥дчули,
що цього мало, що хочетьс¤ чогось б≥льшого, тод≥ ми можемо купити ще один об'Їктив
або зовн≥шн≥й спалах на додаток до вбудованого спалаху. ƒл¤ цих камер Ї об'Їктиви
й аксесуари дуже р≥зних клас≥в, в≥д недорогих аматорських до профес≥йних.
ƒруга важлива перевага дзеркальних камер Ц це можлив≥сть повного, у тому числ≥
≥ ручного контрол¤ за процесом зйомок. ќстанн≥м часом нав≥ть наймолодш≥ й недорог≥
дзеркальн≥ камери (наприклад, Pentax MZ-50, Minolta Dynax 404si, Canon EOS 3000)
отримали великий наб≥р необх≥дних режим≥в ≥з повною ≥нформац≥Їю у видошукач≥.
‘ќ“ќѕЋ≤¬ ј
ѕрактика показуЇ, що високо¤к≥сн≥ фотопл≥вки робл¤ть чотири ф≥рми Ц Ївропейська
AGFA, американська Kodak ≥ дв≥ ¤понськ≥ Ц Fuji ≥ Konica. Ѕританська ф≥рма Ilford
(Polaroid) робить чудову пл≥вку, але не в таких г≥гантських масштабах.
ожна з цих ф≥рм випускаЇ великий асортимент пл≥вок у ш≥стьох основних групах.
ѕерша група. ÷е аматорськ≥ кольоров≥ негативн≥ пл≥вки Ц Kodak Gold, Konica Centuria,
Agfacolor HDC, Fujicolor Superia. ѕл≥вки ц≥Їњ групи активно рекламуютьс¤, ≥
саме цими пл≥вками зн≥маЇ основна маса фотолюбител≥в. «вичайно ц≥ пл≥вки пропонуютьс¤
в таких вар≥антах Ц чутлив≥стю 100, 200, 400, а ≥нод≥ 800 одиниць.
ƒруга група. ѕрофес≥йн≥ кольоров≥ негативн≥ пл≥вки, що д≥л¤тьс¤ на ун≥версальн≥
(Agfacolor Optima) ≥ спец≥ал≥зован≥ (Fujicolor Press, Kodak Ektapress Multispeed).
“рет¤ група. јматорськ≥ слайдов≥ пл≥вки. “ак≥ ¤к Agfachrome CTprecisa.
„етверта група. ѕрофес≥йн≥ слайдов≥ пл≥вки. ÷е Kodak Ektachrome Professional
або Agfachrome RSX.
ѕ'¤та група. „орно-б≥л≥ негативн≥ пл≥вки, так≥ ¤к Agfapan APX, Kodak T-MAX.
Ўоста група. „орно-б≥л≥ пл≥вки п≥д процес C41 (про¤вленн¤ в м≥н≥-лабах). ÷е
Kodak T-MAX 400CN, а також пл≥вки Ilford ≥ Konica. ÷≥ пл≥вки можна про¤вл¤ти
≥ друкувати в звичайних м≥н≥-лабах за умови, що оператор м≥н≥-лаба знайомий
≥з такими пл≥вками ≥ з тим, ¤к ≥з ними працювати.
ќсновн≥ пл≥вки пропонуютьс¤ в дек≥лькох вар≥антах, що в≥др≥зн¤ють чутлив≥стю:
100, 200, 400 ISO.
„утлив≥сть пл≥вки впливаЇ на умови експонуванн¤. Ѕ≥льш чутлив≥ вимагають менше
св≥тла дл¤ правильного експонуванн¤. “аким чином, ¤кщо ми хочемо зн≥мати л≥тн≥й
в≥дпочинок на мор≥, то краще вз¤ти пл≥вку в 100 одиниць, ¤кщо хочемо зн≥мати
романтичний веч≥р, то краще використовувати пл≥вку 400 одиниць. ѕл≥вка на 200
одиниць б≥льш ун≥версальна й оптимальна в пром≥жних випадках. јле завжди ≥снують
нюанси.
ћи знаЇмо, що чим пл≥вка чутлив≥ша, тим вона б≥льш зерниста. ќднак у випадку
неточного експонуванн¤ ситуац≥¤ може зм≥нитис¤. Ќаприклад, пл≥вка в 100 одиниць,
зн¤та ≥з сильним недотриманн¤м, може мати б≥льше зерно, н≥ж пл≥вка на 400 одиниць
того ж типу, проекспонована в тих самих умовах. “очне експонуванн¤ часто б≥льш
важливо, н≥ж чутлив≥сть пл≥вки.
якщо ми припускаЇмо, що будемо багато зн≥мати з≥ спалахом, то найкраще поставити
пл≥вку максимальноњ чутливост≥. ÷е зменшить ≥мов≥рн≥сть по¤ви Ђчервоноокост≥ї.
ѕрофес≥йн≥ пл≥вки мають дек≥лька в≥дм≥нностей в≥д аматорських.
1. ѕрофес≥йн≥ пл≥вки, ¤к правило, мають кращ≥ характеристики (менше зерно, вище
розд≥льна здатн≥сть). ќднак профес≥йн≥ негативн≥ пл≥вки часто вимагають друк
на спец≥ально розробленому п≥д них профес≥йному папер≥.
2. ѕрофес≥онали, дл¤ ¤ких розробл¤ютьс¤ профес≥йн≥ пл≥вки, вимагають гарноњ
повторюваност≥ результату. “ому виробники змушен≥ вдаватись до спец≥альних заход≥в:
ретельному тестуванню кожноњ парт≥њ пл≥вки ≥ забезпеченню спец≥альних умов перевезенн¤
≥ збереженн¤ (насамперед Ц п≥дтримц≥ температурного режиму). ¬се це, природно,
сильно п≥двищуЇ ц≥ну такоњ пл≥вки. ј ми, ¤к споживач≥, не завжди знаЇмо, у ¤ких
умовах ≥ ¤к довго збер≥галас¤ ц¤ пл≥вка п≥сл¤ того, ¤к перетнула кордон ”крањни.
Ѕ≥льш≥сть таких пл≥вок, кр≥м всього ≥ншого, вимагають швидкого про¤вленн¤.
3. Ѕагато профес≥йних пл≥вок припускають, що фотограф точно знаЇ, що хоче одержати,
≥ не пробачають промах≥в при експонуванн≥ ≥ постановц≥ св≥тла.
4. ѕор¤д з ун≥версальними ≥снують ≥ спец≥ал≥зован≥ профес≥йн≥ пл≥вки (аматорськ≥
Ц практично вс≥ ун≥версальн≥, ≥ в одного виробника звичайно в≥др≥зн¤ютьс¤ т≥льки
чутлив≥стю).
ѕродовженн¤ в наступному випуску
© 2001 “≈–≈«»